ویژگی های استایل رترو

سایت پوشاک نوین

ویژگی های استایل رترو

۳۶ بازديد

استایل رترو (Retro style) چیست؟

استایل رترو برای اولین بار در دهه 1970 در مورد لباس ها به کار رفت. این نوع استایل به سبک هایی اشاره دارد که از دوره های قبلی کپی یا اقتباس شده اند. سبک رترو در ابتدا توسط طراحان لندنی ابداع شد و در حقیقیت لندن محل شروع مد رترو بود که به سرعت به یک سبک رایج در سراسر دنیای مد تبدیل شد. بنابراین رترو تبدیل به یک کلمه کلیدی در مد برای استایل های رتروگراد یا مد گذشته نگر شد. در حالی که کلمه رترو در زمینه استایل و مد "جدید" بود اما نوع استایلی که متولد شده بود جدید نبود. در ادامه بیشتر در مورد استایل رترو و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد.

پیدایش استایل رترو

تقریباً در دهه شصت میلادی بود که استفاده از استایل های دهه بیست دوباره مد شد، زیرا تا حدودی این دو دهه هر دو با روحیات جوانی و هرج و مرج درگیر بودند. البته جالب است بدانید استایل رترو در دهه شصت به جای سالن های مد پاریس در خیابان های لندن متولد شد و رشد کرد. شاید به همین دلیل است که دهه 60 را نماد جوانی و سرزندگی می نامند، به طوری که هر بار که می خواهند به طراحان دامن کوتاه  تا بالای ران اشاره کنند نام این دهه را می آورند. به طور کلی می توان گفت با پیشرفت به سمت قرن بیست و یکم و رسیدن به دهه شصت و هفتاد میلادی، به ویژه اواسط دهه 70، استایل های نوستالژیکی از دهه های 20 و 30 میلادی که بیشتر مورد علاقه طراحان بود دوباره مد شدند. در نهایت در آغاز قرن بیست و یکم، یک استایل جدید ظاهر شد، یک مد که بر پایه الهام گرفتن از زمان های ماقبل بود و نام آن استایل رترو بود. این نوع استایل با ایده گرفتن از اثر هنری شخصی دیگر و کپی یا مخلوط کردن آن با سایر اشکال هنری ساخته می شود.
این استایل با در آمیختگی و در حال اصالتی که داشت نشان داد که چگونه یک مد قدیمی می تواند جدید و نو شود. به عنوان مثال، طرح های اصلی عصر فضا که توسط آندره کورژ، طراح پاریسی، طراحی شده بود را در استایل رترو زنانه با چکمه های چرمی سفید یا خال خالی بلند با پاشنه های کوتاه می پوشیدند. در نسخه های ترکیبی رترو، دامن های کوتاه را با کفش های پاشنه بلند یا چکمه های ارتشی یا با ساق شلواری ست می کردند.

ارجاع به طرح های قدیمی

از گذشته تا به امروز طراحانی هستند که طرح های قدیمی را کلمه به کلمه غارت می کنند و درز به درز، دوخت به دوخت، خط به خط آن را به نام خود می دزدند. برخی اصل را اعتبار می دهند. اما در این بین طراحانی هم هستند که همیشه در گوشه و کنار طرح الهام گرفته خود را از طراح اصلی یا طرح اصلی می برند. البته آن زمان کسانی که این کار را نمی کردند معمولاً به سه دلیل برای کپی کردن متهم نمی شدند. اول اینکه حتی زمانی که با اثبات بصری کپی مواجه می شدیم، اثبات کپی بودن طرح آن ها کار آسانی نبود. دوم اینکه، تعداد کمی از سردبیران مجلات می توانستند خطر از دست دادن صفحات تبلیغاتی را در صورت توهین به طراح تبلیغات بزرگ با متهم کردن او به دزدی، به خطر بیاندازند. سوم، تعداد زیادی از روزنامه نگاران مد در ترکیب رسانه ای اوایل دهه 2000 وجود نداشتند که اگر طرحی را می دیدند، می توانستند طرحی را تشخیص دهند.

واژه رترو چگونه ترند شد؟

یکی از دلایلی که استایل رترو در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم تبدیل به یک واژه ترند شد را می توان به خشم مردم نسبت به لباسهای قدیمی نسبت داد. زیرا پس از تقریباً یک دهه ترند بود استایل رترو بسیاری از زنان که در مغازه های دست فروشی و بوتیک های قدیمی به دنبال لباس های ساده بودند، ناگهان با لباس های قدیمی مواجه شدند که جدیدتر از جدید به نظر می رسیدند. البته که این طبیعت مد است که از گذشته خود تغذیه کند. شکایت از دوباره مد شدن لباس های دهه های قبل، مانند شکایت از مرغ در دستور غذا است. معمولاً شما در اغلب دستور غذاهای کلاسیک مرغ خواهید یافت و این برای قرن ها وجود داشته است، با این حال مردم هنوز غذاهایی جدید با گوشت مرغ درست می کنند. ممکن است برخی از ادویه ها را تغییر دهند، اما جز اصلی خیلی از غذاها هنوز مرغ است.
به همین ترتیب، یک مد لباس خوب از هر دوره ای زمانی به وضعیت کلاسیک در می آید که یک طرح خوب و آزمایش شده باشد و ارزش مدرن شدن با پارچه های جدید و اکسسوریهای جدید را داشته باشد. به عبارت دیگر، شما فقط دستور غذا را مطابق با سلیقه مدرن تغییر دهید.

ارتباط مد با استایل رترو

استایل رترو زنانه و مردانه ندارد. مد یک چیز بسیار خنده دار است. ممکن است شما در یک دوره ای یک لباس را هر روز بپوشید، اما با گذشت زمان، ظاهرتان عوض می شود و نمی توانید حتی تصور کنید که بخواهید دوباره آن لباس را بپوشید. اما شاید 10 یا 20 سال بعد، متوجه شوید که همان لباس دوباره ترند شده و مردم برای خرید آن از وب سایت های فروشگاهی پوشاک سر و دست می شکنند. حتی می توان گفت دیر یا زود، تقریباً همه ترندهای استایل رترو هم دوباره از مد می افتند و این دایره مد و استایل است. گاهی پیش می آید یک ترند کاملاً خنده دار از یک دهه را می بینیم که در آن زمان اصلاً به دنیا هم نیامده بودیم و تعجب کنیم که آیا واقعا چنین چیزی مد بوده است. اما تنها کافیست مد باری دیگر بچرخد و همان استایل ها را در وب سایت ها یا مجلات معروف مد ببینیم نا خودآگاه خود ما نیز جذب آن خواهیم شد. در حقیقت مد و ترند باعث می شود در مورد علاقه اصلی خود تجدید نظر کنیم. به نوعی، همیشه زمان خرید یک لباس ترند شده خود را توجیه می کنیم که این لباس را همه می پوشند و آن ترند حداقل برای چند ماه، تبدیل به لباس مورد علاقه جدید ما می شود.
البته که ترندها همیشه در حال تغییر هستند، اما همیشه دیر یا زود استایل های خوب به صورت کلاسیک مانند استایل رترو دوباره به میدان باز می گردند. یعنی فقط به این دلیل که یک مد خاص در دهه 60 محبوبیت داشت، به این معنی نیست که برای همیشه از بین رفته و در همان دهه دفن شده است.  همین حالا هم ممکن است به ترند های دهه های قبل نگاه کنید و تعجب کنید که چگونه کسی می تواند آن ها را در کمد لباس خود بگنجاند، اما زمانی که مجدداً ترند شوند تعجب می کنید از این که چقدر انجام این کار آسان است. البته ناگفته نماند که این لباس های الهام گرفته از استایل رترو همگی به شدت جذاب و قابل قبول اند آن هم در تمام دهه ها.
منبع
پوشاک کوهستانی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.